Cursus ‘Hoe ga je om met huilen, boosheid en ruzie bij kinderen?’

Geplaatst op 9 september 2014 door Nienke Maat

KINDERKUNDE Vanaf 20 oktober 2014 organiseren Birgit Fonville (kunstzinnig- en integratief kindertherapeut )en Anja de Vries (docent sociale studies)  weer 5 maandagavonden waar we ons bezig houden om op verschillende manieren om te gaan met huilen, boosheid en ruzie bij kinderen.

Er wordt inzicht gegeven in de achtergrond en betekenis van huilen en boosheid bij kinderen en er worden richtlijnen gegeven hoe er met huilen en boosheid kan worden omgegaan, ook bij conflicten tussen kinderen. De gevolgen op korte en lange termijn van de verschillende manieren van omgaan met huilen en boosheid worden besproken. Naast aandacht voor de gevoelens van het kind is er ook nadrukkelijk aandacht voor de gevoelens van de ouders/opvoeders. Wat kan huilen, boosheid van kinderen en ruzie tussen kinderen ook niet bij jezelf als ouder/ opvoeder losmaken? Ruimte voor die gevoelens is ook belangrijk om als opvoeder op een open en begripvolle manier met de emoties van kinderen om te kunnen gaan.
De essentie is; Huilen en boosheid zijn een uiting van een werkelijke behoefte en geen ‘wangedrag’. Kinderen hebben veel liefde en aandacht nodig, juist als ze het eigenlijk het minst ‘verdienen’. Opvoeders worden gesteund in het omgaan met huilen en boosheid zonder dat zij het huilen proberen te stoppen. Daarnaast wordt gestimuleerd dat kinderen zelf oplossingen verzinnen om conflicten op te lossen. Opvoeders krijgen hiertoe vaardigheden aangereikt en kunnen hiermee oefenen.

De aandachtspunten;

  • Zelfvertrouwen- een essentieel levensgevoel, dat opgebouwd wordt in de eerste levensjaren en dat een leven lang een belangrijke rol speelt.
  • Ruimte krijgen om emoties te mogen ontladen (en niet afreageren), hetgeen op korte en lange termijn van belang is.
  • Bij het omgaan met anderen leren opkomen voor jezelf en rekening houden met de ander.
  • Bij het opvoeden openstaan voor de aanleg, talenten en ontwikkelingsfase van het kind.

De aandachtspunten komen o.a. voort uit de opvoedingsmethoden volgens Solter, Pikler en Korczak. Ook is de self-determination theory van Richard Ryan en Edward Deci een belangrijke inspiratiebron. Volgens deze theorie heeft ieder mens drie basisbehoeften, namelijk; autonomie – de behoefte om je eigen weg te bepalen; verbondenheid – de noodzaak om je verbonden te voelen met andere mensen; en competentie – de wens om iets te doen waar je goed in bent, wat effect heeft.

lokatie: Zuiderpark 20
tijd: Op de maandagavond van 20.00 tot 22.00 uur
data: 20 en 27 oktober, 3, 10 en 24 november
kosten: € 75,- voor 5 avonden (graag gepast betalen op de eerste avond)
aanmelden/vragenbirgit@eilandvangroningen.nl