Polder

De Polder

De afgelopen jaren heeft het Eiland steeds meer handen en voeten gegeven aan de kennis en kunde aangaande een gezonde omgeving voor ontwikkeling, mede binnen de opvang. De komende jaren gaan we de educatieve aspecten verder uitwerken.

Opvang tot en met (!) 4 jaar

Vorig jaar zijn we van start gegaan met een schoolwaardige leeromgeving voor kinderen tussen 3,5 en 5 (of ouder, indien niet leerplichtig).  Voorlopig onder voorwaarden en noemer van opvang (kinderopvangtoeslag mogelijk).

Kinderen die (nog) niet leerplichtig zijn (±3,5 tot 5 jr) nemen deel aan de Polder, voorafgaand, in plaats van of in combinatie met school. Ook oudere kinderen die niet leerplichtig zijn, zijn welkom. Maximaal acht kinderen totaal, later uit te breiden naar 12.

In de ochtenden naar buiten met de bosschool, bezig met bewegen (in de dojo) verbeelden. ’s Middags sluiten we aan bij de Buitenschool. Je kunt je eigen weekrooster samenstellen (mits er voldoende plek is).

Ochtendprogramma

Ieder kind sluit een deel van de ochtenden (minimaal 2) aan bij de bosgroep met Cortlyn of gaat aan de slag op of rond het Eiland. We starten om 9u en zijn om 13.00u terug (desgewenst voor een warme lunch).Voor meer informatie over de Bosschool klik hier.

Brengen (9:30u) en/of halen (12.30u) in Haren bij de grote parkeerplaats voor Scharlakenhof kan ook.

Middagprogramma

’s Middags sluiten we aan bij de Buitenschool. De nadruk voor de jonge buitenscholers ligt op Bewegen (vrij spel) en Verbeelding (Atelier). De oudere Buitenscholers nemen deel aan een vlot.

Wie zich wil aanmelden voor de Polder kan dat hier doen.

In-plaats-van-school

De komende tijd werken we toe naar een schoolstatus. Per augustus kunnen ook leerplichtige kinderen op het Eiland blijven leren.

We borduren voort op werkwijze die we het afgelopen jaar hebben hebben ontwikkeld voor en met de oudste peuters, versterkt met de kennis (en praktijk) van de bosschool die Cortlyn meebrengt. Xander en Eefke denken mee over onderwijskundig-pedagogische kaders. In een werkgroep met ouders zijn we bezig met de aanvraagprocedure voor een volwaardige (gesubsidieerde) school.

Voornaamste leidraden voor aanpak en werkwijze zullen zijn:

  • veel vrij spel, buitenleven, bewegen en maken
  • motorische, sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling hand in hand
  • verbondenheid met de omgeving (helpen zorg dragen), kinderen als onderdeel van de samenleving
  • individueel en flexibel rooster – aansluiting op de thuissituatie en goede balans tussen uitdaging en ontspanning
  • ‘serious learning’ – leren door te doen, met de pootjes in de klei, geen spek-en-bonen

Als je op de hoogte gehouden wil worden gehouden van de vorderingen, kun je een mail sturen naar schooldepol@eilandvangroningen.nl.

De Polder




Leerzame omgeving en activiteiten voor kinderen van 3,5 en 5 jaar