Vergaderen

Vergaderen betekent samenkomen. In het beste geval om met gebundelde krachten de toekomst vorm te geven. Daarom heeft vergaderen aspecten van brainstormen, uitwisselen en besluitvormen. Wat helpt om zinvol en effectief te vergaderen?

  • Voorbereiden
    • Stukken ruim tevoren toesturen zodat iedereen kan inlezen. Alleen wie heeft ingelezen kan een bijdrage leveren
  • Afstemmen
    • Bij aanvang een korte ronde ‘inchecken’ (ongeveer 2 zinnen pp)
  • Ambiëren
    • Wat is het doel van de bijeenkomst en de onderdelen. Wat is naderhand in het beste geval anders?
  • Ritsen
    • Onderscheid fase van feiten-interpretaties-taken (in die volgorde!).
  • Tijgen
    • Recapituleren, te ondernemen acties uitstippelen en aan de slag

Makkelijker gezegd dan gedaan, en (als alle kaders) wellicht in het begin wat krampachtig maar oefening baart kunst.

Socialiseren (‘vlooien‘) is ook belangrijk, maar doen we op een ander moment. Liefst op de dansvloer.

*Geïnspireerd op veel boeken over vergaderen (waaronder ‘Vergaderen? Niet doen!‘), hofp.nl en John Cleese.