Eiland Educatie

De werkwijze in de opvang op het Eiland voldoet zowel aan wetenschappelijke inzichten en wettelijke eisen. Daarnaast hebben we een vorm van werken ontwikkeld die de samenspel en ontwikkeling van de professionals zo veel mogelijk ruimte geeft. De pedagogische benadering staat stevig. De crew is divers en verbonden. De kinderen zijn stabiel, sterk en leergierig. 

Al langer werken we toe naar een leeromgeving die (om te beginnen de niet-leerplichtige) kinderen in staat stelt te werken aan kwalificatie, socialisatie en zelfontplooiiing. Scholing nieuwe-stijl, gebaseerd op de werkzame bestanddelen van de inmiddels beproefde, maar altijd dynamisch pedagogische benadering op het Eiland en – niet in de laatste plaats – de professionaliteit van betrokken crewleden

Uitgangspunten:

In algemene zin gaat het om het inrichten van de omgeving (in tegenstelling tot leerlijn) die kinderen uitnodigt hun eigen – van nature relevante- onderzoek uit te werken. Daarbij rekening houdend met nationale kerndoelen, d.m.v.

  • veel ‘vrij spel’
    • (deskundig gefaciliteerd) spel als – zo blijkt uit meer en meer wetenschappelijke onderbouwing –  noodzakelijk voor adequte en conctextgerelateerde leerprocessen. #pikler #rebeccawhite #dewy.
  • fysiek actief
    • voor meer welbevinden en gezondheid (en bovendien voordelig voor cognitieve ontwikkeling). gericht inzetten, toegespitst op ontwikkeling van het kind. Bovendien krachtig ”diagnostisch’ (en curatief) instrument, zie Xanders onderzoek.
  • Buitenleven en natuur
  • sociaal-emotionele aandacht
    • kleinere groepen, gerichte groepsdynamische interventies om kinderen/jongeren in de gelegenheid te stellen om zinvolle relaties (verbinding) aan te gaan. Deugdenbenadering i.t.t. normen-waarden insteek.
  • multi-disciplinaire projecten
    • vakgebieden versterken elkaar wanneer zij binnen projectgerichte leerprocessen in verbinding staan. (vgl.Technasium?)
  • diagonale groepen
    • Slimmere samenstelling van groepen dan uitsluitend op basis van leeftijd.
  • mixen van doelgroepen
    • Kinderen met verschillende ‘niveaus’, ontwikkelvragen en ambities hebben elkaar wat te leren. Veel te vaak groeperen we de behoeftes (zowel waar het gaat om leerproblemen die voortkomen uit beperkte als uit ondervoede leervermogens). Inclusief onderwijs.
  • Zelfnavigatie
    • Mogelijk alternatieve insteek t.o.v. sociocratie (zelfbestuur) is de nadruk op zelfsturing van individu en groep. Dynamisch, dus afhankelijk van ontwikkeling van het individu, de mate van inspraak in vormgeven van eigen en gezamenlijke omgeving.
  • Functioneel leren (=spelen=werken) i.t.t. voor spek en bonen
    • Gezamenlijk (diagonale groepen van ongeveer 5?) projecten oppakken met (maatschappelijk en/of ambachtelijk) zinvolle resultaten in het verschiet. Vooral realisatie van verbetering eigen directe omgeving/middelen. Wellicht deels zelfs commercieel interessant en levensvatbaar. #ondernemersvaardigheden #kinderarbeid:) #technasium
    • Productie (werkplaats, Eilab, tuinbouw etc)
    • Huishouden samen runnen. Zorgdragen voor omgeving
      • Warme lunch (koken)
  • Kennismaking met de wereld om ons heen
    • In samenwerking met – lokale –  bedrijven (agrarisch, horeca, retail, kennis- en zorginstellingen). Structurele (maatschappelijke) stages, samenwerkingsverbanden en docenten uit de praktijk. #burgerschap #ondernemersvaardigheden #technasium.
  • Individueel port-folio i.t.t. cijferlijst als output/resultaat
  • cooperatieve werkvormen
  • flexibele uren
    • Naarmate de venster- en brede scholen meer en meer in opkomst zijn vervaagt het contrast tussen school en voor- en naschoolse opvang. Bovendien zijn ouders steeds vaker flexibel met het indelen van hun uren, waardoor vrij invullen van week- en vakantieroosters gewenst is. Bijvoorbeeld bij De School in Zandvoort.
  • Ouderparticipatie
    • gebruik maken van de kennis en netwerken van de ouders. Systemische benadering, huisbezoeken (intakes en voortgangsbesprekingen) en gezamenlijke maaltijden.
  • Observaties/assessment in plaats van testen (zie ook Where to invade next)

Bronnen – We zullen ook voor de educatieve benadering putten uit de positieve psychologie, in het bijzonder de Zelfbepalingstheorie (SDT) en Appreciative Inquiry. Ook Dewy, Biesta, Reggio Emilia, antroposofie en Maria Montessori bieden ons een stevige basis om – met een multidisciplinaire, betrokken en ruimdenkende groep mensen (onderzoekers, professionals, ouders, kinderen…) een nieuwe praktijk te ontwikkelen.

Werkwijze – Omdat de beschikbare theorieen en de leerzame praktijken uiteindelijk pas werkzaam worden dankzij de mensen die die in praktijk brenhen., Spreken we evenals in kader van pedagogiek over een benadering. Specifieke invulling is dynamisch en resultaat van gezamenlijke inspanning. De intentie en deskundigheid van de betrokken professionals is daarom (vooral, maar zeker niet uitsluitend) in het begin, bepalend.