De omgeving als opvoeder

De omgeving waarin een leerproces plaatsvindt, is bepalend voor wat, hoe snel, hoeveel en hoe gemotiveerd er wordt geleerd. Dit is een van de pedagogische uitgangspunten geweest bij de oprichting van de opvang van het Eiland van Groningen en in het verlengde daarvan ook voor basisschool School de Pol. De onderwijskundigen en pedagogen waarop we ons baseren, waaronder Emmi Pikler en Reggio Emilia benadrukken dat de omgeving zelf een belangrijke opvoeder is.  

“The research emerging from the study of learning spaces highlights a growing need to understand space as a third component of effective learning experiences, complementing pedagogy and technology.”

Vanwege dit belang van de omgeving, willen we (in de loop van de tijd) verschillende leeromgevingen op deels verschillende plekken geschikt maken voor schoolactiviteiten. Belangrijk hierbij is ook dat de ruimtes die we gebruiken inspirerend zijn en niet aanvoelen als een noodzakelijk kwaad, maar als oprecht verrijkend voor het welzijn van de kinderen en leerkrachten.

Verder naar School als Samenleving

Terug naar overzicht schoolgids